my page

Senin, 10 Januari 2011

erti persahabatan



ASSALAMUALAIKUM



saya ade kawan..saya ada ramai kawan...dan saya suka berkawan...tapi dalam banyak-banyak kawan tentu anda ada kawan baik..boleh la dikatakan bestfriend forever,,atau kawan baik selamanya....hehee...tak kira lah lelaki ke perempuan....hurmmm...saya pon ada juga kahwan baik lelaki dan perempuan...tapi yang lelaki tak ramai pon ..sorang jaa....tapi saya memang berkawan dengan semua orang tak kiralah lelaki ke perempuan, pondan , gay atau lesbian...yang penting kita happy...

tapi anda pernah tak terfikir apa erti persahabatan itu sendiri...hurmm...yang saya maksudkan di sini adalah teman baik lah kan..orang yang paling rapat dengan kita...yang banyak perkara kita kongsikan bersama..terutama rahsia-rahsia negara lah kan...haha..yang saya maksudkan itu sudah pon dijelaskan diatas...dengan kata lain...ikatan persahabatan adalah ikatan antara teman tidak kira yang paling rapat atau yang biasa yang kadang-kadang menuntut kepercayaan antara satu sama lain, berkongsi suka duka, susah senang bersama dan ketaatan...itulah kawan...

bagaimana anda menyayangi kawan-kawan anda...??

kalau saya sayang kawan-kawan saya...saya suka buat dia gembira..saya suka berkongsi perkara-perkara yang manis2...saya sedih kalau dia sedih dan sakit...

dan saya sedih kalau die cuba membuang saya dan tidak menghiraukan saya...kalau saya sayangkan kawan saya saya suka selesaikan masalah dan tolong dia sampai dia gembira lagi...dan saya sedih kalau peran saya sebagai sahabat tidak diperlukan...dan yang membuat saya paling bersedih hati..

.kalau dia membelakangkan saya.. tidak jujur terhadap saya...tidak percaya saya kerana sebab-sebab yang tidak munasabah atau sebalikya..tanpa alasan yang kukuh..dan jatuh ke lembah yang menyesatkan..,,saya tak nak kawan-kawan saya `sesat`.


privacy...

walaupun kita bersahabat.namun tak semuanya wajar dikongsikan...tergantung empunya diri menetapkan privacy diri sampai mana...namun sebagai sahabat atau kawan yang sudah lama kenal...tak salah kalau kita bertanyakan tentang sesuatu yang agak peribadi..tapi tergantung juga pada pemilik diri mau berkongsi atau tidak...apa yang tidak wajar di sini adalah...si sahabat cuba menyembunyikan sesuatu yang boleh menimbulkan syak wasangka walhal berita yang menggembirakan...apa salahnya..cerita lagi bagus...aku gembira kau pon senang hati...


adakah perasaan cinta atau rasa selesa...?
anda mesti pernah dengarkan ungkapan sebegini...mula-mula kawan..kenal-kenal....jadi bestfriend..pastu lah berputiklah bunga-bunga cinta....benda-benda ni slalu terjadi antara lelaki dan perempuan..tapi pernah tak terfikir adakah itu perasaan cinta benaran atau rasa selesa 'giler'sebab sudah lama berkawan..tu point yang harus difikirkan juga...tiap berhubungan mesti ada perasaan cemburu...tak kiralah antara kawan ...lagi-lagi kekasih...so dalam persoalan ini..bagaimana anda nak bezakan adalah itu cemburu akibat cinta yang sudah lama terpendam atu cemburu antara kawan...itu pon persoalan yang harus difikirkan...aku pun ada kawan baik lelaki dan perempuan...dan aku pun pernah gak mengalami situasi macam ni...berdasarkan pengalaman aku....aku rasa antara BFF perempuan terutama lelaki di sini..perasaan itu adalah perasaan selesa...sebab sudah lama berkawan...jadi perasaan tu terbina dengan sendirinya...tapi bab-bab hati ni susah nak definisikan lagi-lagi masalah seperti ini...selalu sahaja ada misunderstanding....kalau kita layan orang tu terlalu baik...nanti ingat kita suka kat die....kalau kita tak layan...nanti ingat kita tak nak berkawan...



oleh karena hati itu milik Allah...dan jodoh itu rahsia Allah...maka secara otomatik hati itu merupakan organ amanat yang dipinjamkan sementara kita bergelar khalifah di bumi...kalau menyayangi seseorang tak semestinya kita memiliki...hanya Allah sahaja yang layak memadankan kita dengan siapa walaupun ketika itu kadang-kadang hati tidak berkata setuju dengan jodoh...dan sesungguhnya banyak-banyak lah berdoa semoga hati , perasaan dan jodoh Allah berjalan seiring....aaamiinnn...

1 komentar:

Anonim mengatakan...

nice post,zaw
benda da lepasbiar kan berlalu..maybe ade yang lbh baik tok zaw..hehehe