my page

Minggu, 03 April 2011

saya budak baru belajar!

siri pertama

Assalamualaikum

tadi malam aku bertugas jaga malam di dua tempat.shift pertama di bagian penyakit dalam dan shift kedua di wad bersalin. banyak benda yang aku belajar hari ni. sekurang-kurangnya tak delah sikit2 isi TTV je kat dalam log book...mula-mula grogi gak nak isi bolus dalam infus. tapi kalau tak cuba tak tau pulak. lagipun kena lah tunjuk confident kat patient. kalau tak nanti tak mo plak kita yang buat kerja.
yang kelakarnya..ada 1 patient ni dah macam tak larat.. so aku nak gak cuba bolus ubat kat infus die..tapi yang spoil nyer aku nak cabut penutup spuit dari spuit pun tak lepas...agaknye pakcik tu pn memerhatikan aku kot start dari situ... pastu masa buat bolus tu aku tersalah cucuk..bocor tembus sampai ke belakang...adeiii...cuak aku..pastu pakcik tu ckap kat nurse aku cocok salah....nasib baik nurse tu cover aku..die tolong masukkan bolus tu sampai abes....tp sebab infus tu getah so die elastis...tak jadi bocor pun..lubang tu back to da normal..

nect patient aku pun buat bolus gak...2 jenis ubat buat bolus...boleh plak macet ttbe..rupa-rupanya jarum tu tak masuk abes..tu yang tak leh tekan..pastu dah ok...laju je masuk ubat...
berpeluh2 gak buat bolus ni..

pertama kali dalam hidup aku tengok orang mati depan mata.. masa tu aku dan azmil nak amik TTV mak ck ni.. die memang dah de penyakit berat...CHF -CKD pluss efusi pleura sebab complication.masa nak amik blood pressure tu..mak cik tu sesak nafas...atau pn apneu...aku terkejut gak..pastu azmil suruh panggil nurse..first panggil nurse tu tetap suh amik TTV die..sebab die apneu dari sebelum kami sampai lagi..tapi second tym die apneu lagi berat...panggil lagi nurse..baru nurse datang.
kelam kabut gak sebab mata die dah ke atas..cam dah nazak. ahli keluarga mak cik ni dah start suruh mengucap dah..pasang EKG pun dah tak pakai jeli..sepit-sepit asek tercopot je..kami dah cuba sedaya upaya tapi tak dapat diselamatkan...

Tidak ada komentar: