my page

Selasa, 05 April 2011

saya budak baru belajar

siri kedua: kematian dan kehidupan

assalamualaikum

oleh kerana line tak berapa elok kat kos ( rumah sewa ) aku ni, terpaksa lah buat dua siri...hari tu aku dah pasal kemaian seroang pasien aku...sudah di takdirkan ajalnya...mula-mula memangs edih gak..tapi kesedihan tu tak lama pun...aku pun tak tau...mungkin au bukan sebagian dari saudara keluarga tersebut sebab tu tak ada perasaan..atau pun memang aku ni heartless.. atau pun seperti kawan-kawan aku cakap..seorang doktor lama-lama melihat pasien nya seperti objek...ntah lah..aku harap aku tak akan menjadi dokter camtu...sebab tulah seorang dokter dididik bersifat empati..
empati ni adalah macam simpati tapi kita tidak menunjukkan perasaan kesedihan kita tetapi hanya perkataan dan tindakan sahaj...tu definisi aku lah...hehhe..definisi sebenar aku pun lupa..tapi lebih kurang camtu lah..

shift pertama aku dan kawan-kawan jaga di bagian PD( penyait dalam ), dari jam 7-11 malam.. shitf kedua jaga bagianwad bersalin dari jam 11-4 pagi.. jaga wad bersali ni tak de lain ..juz nak tgk orang beranak secara life jer...hehhee...yang lain-lain tgk cara penanganan anak, hecting perinieum...tu je la kot...
actually beranak tak de la lama sangat pon..yang lama adalah time kala 1 jer...sebab nak tunggu pembukaan serviks...pada kasus malam kelmarin tu...amnion tak mo pecah2...tapi kepala bayi dah nak keluar....sanggup ni tunggu dari jam 11 sampai jam 2 lebih..akhirnya lahirlah seorang bayilekai pada taggal 4 april 2011 dengan berat 2,6 kg...sehat..comel baby ni..ibu die baru je 20 tahun...kira2 sebaya mak aku la masa lahirkan aku..

yang kelakarnya.. mak die tak tgk lagi anak die kiteorang dah bergambr2 ngn baby tu..hahaha....lepas jer semua selesai aku pun p tidur kat bilik rehat koas..kira2 jam 3 laa..kul 4 balik..jalan kaki cam orang lok lak..hahaha...

Tidak ada komentar: