my page

Minggu, 20 Februari 2011

main masak-masak!: kuih kasturi dan sushi




assalamualaikum

pagi-pagi aku bangun pergi pasar...(act xde laa pagi sgt...kul 9 lebih..hehe)...sume pasal nak buat kuih laaa...kuih ape nak buat x tau lg...aku beli bahan nak buat kuih dan buat sushi sekali...lepas beli bahan singgah kejap di warkop beli roti bakar...sebenarnya nak tegur syak kebetulan sarpan kat situ..tapi cam pelik je kan..haha..aku pun beli je roti bakar...padahal kalau buat sendiri lagi berbaloi..xpelaa..sekali sekala....

balik-balik...tengok cam aku sorang ja dah bangun..ish2...buat post kat grup xde sorang pun balas...tengah hari baru balas...apa jadahnyer makan kuih tengah hari...xpelaaa...
aku buat vote kuih kasturi, kuih bijan dan sushi..aku suruh orang vote , last2 aku decide sendri..kehkeh..wat kuih kasturi...tapi monifige sikit...dari kacang hijau tukar kacang merah...sedap juga...=)...cepat dan senang..tapi sorang dapat dua ketul laa...kalau kuih bijan conform dapat banyak..xpelaa...

sekadar gambar hiasan..tapi warna lebih kurang laa..hehe

sebab dah datang mood nak masak dan tak tau nak makan aper..aku pun buat laa sushi...sushi bodoh2 jer...asal boleh telan..kalau de wasabi lagi sedap...huhu..
di bawah ni..aku paparkan cara buat sushi dan bahan-bahan yang diperlukan...


1. sediakan bahan-bahan seperti seaweed,telur, carrot,timun, kalau nak tuna pun boleh, nasi yang dicampur dengan sedikit cuka buah,gula dan garam secukup rasa


2. ratakan nasi atas seaweed..ketingian nasi dari hujung ke hujung sma rata k..heee

3. sori gmbar susun isi bahan tak ade, yang susun ikut cita rasa anda..pastikan bahan2 tu bentuk panjang-panjang sebab nak gulung senang..bentuk kuboid pnjg 1cmx1cm x7 cm




4. ok...satu gulung sushi dah siap...masa gulung tu ingat kepal2 bagi nasi tu padat..


5. potong hati-hati takut terburai isi..


6. ok..siap di makan...

7. ni adalah dari 2 gulung sushi dari 1 cawan beras...kenyang laa jgaa..

anda boleh laa mencuba dirumah yerr...practice make perfect..!~~

Tidak ada komentar: