my page

Selasa, 08 April 2008

peRisTiwa Slepas UmO 20 Thn...~~`=(




hari ini adalah hari pertama dalam minggu exam bagi blok neurosciense....usai solat subuh aku berdoa kepada Yang berkuasa...agar segala usaha aku berbaloi untuk menghadapi exam kali ini...exam kali ini diadakan di kampus Satu UKRIDA....so perjalanan lama lah sket daripada biasa.....mula-mula tak nak tengok buku dah...tenangkan fikiran ...tapi bila tengok mmber yang lain pakat baca buku....tak boleh jadi ni...kne gak study sket...manalah tau saat-saat terakhir ade yang terkeluar...hehehe....exam mula dengan exam fizik terus biokimia terus anatomy....tak ada break....memang giler...tu baru salah satu daripada banyak- banyak kelainan sistem pemeriksaan di universitas ini....tengah jawab-jawab soalan....pengawas berkata...." siapa yang udah siap bisa angkat tangan....kumpulin....".....selain itu....ada lagi....tengah syok-syok jawab soalan....ada lagi suara yang mengganggu...." siapa yang belum absent( tanda kehadiran )....unjuk tangannya.."....danak boleh yang tahan...." ayuh cepat....cepat....udah kamu...?.." itu adalah beberapa anasir- anasir yang mengganggu aku ketika jawab soalan....sepanjang 3 paper tanpa gap.....


yang paling membuatkan aku...speechless...tak terkata seperti menikmati ferrero roche..ialah soalan anatomy...perrrrrrghhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!...

aku terasa seperti memerlukan dadu untuk mencari jawapan....penat-penat aku tdo 3 jam semalam tapi tak de soalan pun yang keluar dari buku modul...nak dikatakan bolehlah 100% soalan ambil dari bku tiktan...yaitu buku tambahan neuroscience yang diberi pada minggu terakhir sebelum exam...ayat dahlah bersaster hikayat puteri gunung ledang....membuatkan aku seperti membaca novel saraf......adoiii..!!!!! fenin....kepala aku..



namun aku bertawakkal kepada Allah....kerana walaupun dalam keadaan begini aku tahu ada lagi tempat untuk mengadu....kalau mengadu kat abah n mak...mesti berjuraian air mata...sebab rasa memang tak boleh buat....huhuhuhu.....sedih tahap ghaban nih...tapi nak buat cam mana....at least aku berusaha....sekarang hanya doa dan keajaiban yang aku harapkan dari tuhan...manalah tahu....apa yang aku tembak tu jawapan yang betul....patutlah ada je tak sampai jadi doktor....dah giler...baru sekarang aku rasakan....macam mana susahnya...tapi insyaAllah tak giler ...selagi tuhan bersama-sama kita....aaamiiinnnnnn....




persoalan nya.....



pertama,..kenapa lah UKRIDA universitas 'tersayang' aku tu exam xdak gap...adakah sume universitas di indonesia seperti itu....adakah dosen ( lecture) nak balik cepat...anak menangis kat umah ker.??



kedua....kenapa lah susunan masa dan jadual tak sistematik....buku nota...dah nak terakhir baru nak bagi suruh baca....kalau sket tak ape lah...tapi,.....




ketiga..adakah pihak UKRIDA sengaja mahu mengaut keuntungan...buat soalan yang memang akan menggagalkan pelajar...melainkan soalan bocor dan student tu memang genius...baca sekali dah faham satu buku...then..sebab bila ramai yang gagal ..kne lah buat expand....dan expand kene lah bayar bagi setiap paper....?




keempat...kalau lah tiap-tiap tahun macam ni...UKRIDA memang dah kaya...tapi mana pergi duit-duit tuh semua...hospital tak siap-siap...tapak dah ada...satu batu pun tak susun lagi...kasihan orang-orang cari makan...buat warung kecil dekat tapak tersebut...tapi sekarang dah dihancurkan...yang tinggal tapak dan kawasan yang penuh dengan rumput-rumput...tak lama lagi jadi hutan simpanan lah....




kelima....wajarkah aku mengadu kepada pihak MARA....tentang UKRIDA ni..?..tapi tak tahu lah nak buat ayat dan berkata-berkata....kalau tersilap kata...boleh jadi kene band aku nanti....x boleh menggunakan perkhidmatan UKRIDA....huhuhu...



keenam...harap- harap semua dosen dan pihak UKRIDA tidak memikirkan wang semata-mata tetapi memikirkan masa depan , kebajikan pelajar dan usaha pelajar untuk berjaya..mengajarlah setulus hati...demi masa depan negara....hargailah kepercayaan negara tetanggamu yang sudi menghantar pelajarnya ke universitas kamu...



ketujuh......


dan kalau aku yang salah dalam situasi ini...maafkan lah aku as mahasiswa UKRIDA...mungkin aku yang kurang berusaha....

p/s : tak tau lah apakah ada lagi cara yang lain...mungkin ada....hanya berdoa dan mengharapkan keajaiban dari Tuhan....aamiinnnn....tapi siapalah aku ...hamba yang penuh noda...=(

Tidak ada komentar: