my page

Rabu, 09 November 2011

Pre-hectic Day is over!










asalamualaikum.

alhamdulilah setelah sekian lamanya bertapa dalam kamar gara-gara mempersiapkan 2 presentasi.akhirnya selesai juga... dengan jayanya.. dan hepy !!!.. sebenarnya tak tahulah berjaya atau tidak sebab markah tak ditetapkan lagi pun. Tapi berdoa je lah.. duduk manis depan doktor, ikut visit setiap hari, insyaAlLah terlihat rajin, maka akan ada nilai kredit di situ.. . .hehehehe..
MIDTEST pon dah selesai..walaupun tidak dapat jawab semua soalan, wajarlah... tapi aku puas je jawab soalan ikut kemampuan aku dan itu lebih worth it..!!....

sebenarnya aku nak cakap .. ak bangga je nilai ak 60 /100 ketika jawab pretest kelmarin..hehhee...sebab tu 100 persen hasil usaha aku...alaaa..come on laaa... baru 3 hari beb bimbingan...eh tak...2 hari bimbingan langsung jawab....tak akan sempat punyer nak jawab , nak caru jawapan...kecuali kalau sudah ketahuan soalan sma macam grup sebelum ni..memang laa boleh 100/100!...


memang agak rugi kalau ikut cara bersih sngat..sebab penilaian stase saraf kali ni sangatlah objektif...betul-betul berdasarkan penilaian , kedatangan, tugasan, test2, ujian, atitude....semuanya ada persen sendiri...sebab tu laa kadang-kadang kita merasakan terlalu mengejar terhadap nilai dengan harapan dapat A....memang tu pun penting...sebab sesuatu objektif yang akan orang nilai dan tampak...tapi bila kita fikirkan proses dan pembelajaran serta ilmu yang lebih penting.. secara tak langsung kita lebih menghayati dan belajar secara ikhlas...cara ni lebih baik dari semata-mata mengejar nilai tanpa memikirkan apa yang sebenarnya pemahaman dan ilmu yang anda dapat..

dan yang lebih memalukan jika nilai tampak cantek tetapi secara practically anda tak dapat buat apa pun.... malah ini akan memberi stress kerana semua orang akan high expecttly dan memandang kita bahawa kita boleh...kita pintar kita bisa melakukan hal tersebut..tetapi hakikatnya anda sahaja tahu kemampuan , ketrampilan dan skill anda di tahap atau lever yang mana.. bukan kah anda akan sakit kepala sendiri...bukan kah anda akan merasa rugi...waktu itu lah baru menyesal..kenapa lah aku tak belajar betul-betul masa teori..kenapalah aku tak koas betul atau praktikal betul masa clinical...knapalah aku takut nak tanya doktor..sebab kalau salah jawab nanti kena marah..bila kena marah depan orang ramai..nanti malu pulak..better tak payah tanya....kan kita dalam proses belajar...

biarlah orang nak marah ke..nak herdik kita...kerana dengan cara itu kita akan lebih ingat dan pintar serta terdorong untuk menjadi lebih baik... tiap sesuatu itu.. haruslah diambil perkara yang positif....sentiasa memandang ke depan...jadi doktor tidak perlu tunjuk hebat di depan doktor..memang orang yang pintar , genius, merupakan bonus..tapi untuk menjadi doktor yang bagus...curious dan passion itu penting...paling penting...!...setiap yang ada pada pasien kita periksa dengan teliti bukan asal-asalan... dan jika kita temui sesuatu yang aneh kita curious..kita cari sampai dapat...cara ini lebih baik sebab pasien kita obati sampai tuntas...kita dapat ilmu dan skill serta pengalaman baru.!..kedua-dua pihak mendapat manfaat yang sama..

aku rasa aku dah lari dari topik..hahahhaa...topik ak sebenarnya tentang hectic day..tapi cerita di atas lebih kepada perbahasan pasal nilai dan ilmu plak..yang penting selama 2 hari ni aku rilek giler setelah 2 minggu rasa cam exhausted giler..nama je statse minor tapi belajar macam mayor..waktu aku statse interna kat koja pun tak macam ni...hohohoho..kat koja aku banyak menari jer...kwang3...belajarnyer dalam tidur..!=P...

tapi aku tak kisah pon..aku rasa walaupun penat tapi otak aku berisi...tiba-tiba aku suke kat bidang neurologi..aku rasa jadi doktor neurologi pintar giler..!...tahu setiap jaras...pertama sekali kena bizakan dulu sama ada penyakit psikologi atau organik..kedua kalau dah tau organik kena tahu duu saraf atau non saraf....so automatically doktor lebih banyak penguasaan dari doktor lain..
dan aku rasa aku bingung sendiri...bila dah 4 stase ni...setiap stase aku akan merasakan hal yang sama...statse interna..aku rasa dokter interna hebat giler....kena tahu dari hujung kepala hingga hujung kaki..
RS Rajawali, sewaktu operasi katup jantung VSD bersma Dr Chan sp J..dari beijeng

di RS rajawali, hari perpisahan bersama dokter

.bila stase bedah....aku rasa dokter bedah hebat giler...perlukan high skill...tangan kena bagus..tak men lah tremor2...

aku dan pasien aku ketika di RS soeharto Herdjan..

bila di jiwa..aku rasa pengetahuan tentang jiwa penting...doktor umum kenalah bezakan psikologi ke organik.. dan psikologi merupakan penyakit yang tak nampak..so aku rasa dokter yang ambil sp psikologi sangat hebat...dan bila aku di stase saraf aku rasa dokter saraf hebat..setiap neuron dan radiks kena tahu..

lepas ni aku tak tahulah...dan bila dah abes stase aku tak tahu aku cenderung menjadi dokter apa...sama ada menjadi dokter O&G seperti yang aku bagitahu pihak MARA waktu interview 4 tahun lepas.. atau menjadi doktor umum yang superhebat...setiap penyakit dapat diagnosis dengan baik..kalau bedah2 minor2 tu pejam mata jer...kalau saraf dan penyakit aneh...dapat je diagnosis dengan baik....ntah lah...kena istikharah ni...yang penting aku ikhlas je nak belajar...dan aku harap apa yang aku dapat dari sini memberi manfaat besar bila aku dah praktikal kat malaysia nanti..sebelum aku dipandang doktor kelas kedua oleh medic student malaysia.... baik aku mulai sekrang ...asah skill sampai tajam...
peace yoww!!!

11 komentar:

Anonim mengatakan...

I will immediately grab your rss feed as I can not find your e-mail subscription link or newsletter service.
Do you've any? Please let me recognise in order that I may subscribe. Thanks.

Look into my blog best hosting provider
my web page > reseller dedicated hosting

Anonim mengatakan...

Greetings! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are
you using for this site? I'm getting tired of Wordpress because I've had issues with hackers and I'm looking at alternatives for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

Also visit my weblog; vps web Hosting

Anonim mengatakan...

Its like you read my mind! You appear to know a lot about this, like you
wrote the book in it or something. I think that you can do with some pics to
drive the message home a little bit, but instead of that, this is magnificent blog.
An excellent read. I will definitely be back.

My blog post :: kredit in 24 stunden auszahlung

Anonim mengatakan...

Thanks for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and I will be waiting for your further write ups thanks once again.


Also visit my site: wechsel gesetzliche private krankenversicherung

Anonim mengatakan...

I wanted to thank you for this excellent read!! I certainly
enjoyed every bit of it. I've got you saved as a favorite to look at new things you post…

Feel free to surf to my weblog - selbständig kredit

Anonim mengatakan...

If some one wishes expert view concerning blogging
and site-building afterward i advise him/her to pay a quick visit this website, Keep up the pleasant work.



Here is my website - designer online outlet
Also see my web site - die besten Mode online shops

Anonim mengatakan...

Fine way of describing, and pleasant paragraph to obtain information
regarding my presentation focus, which i am going to
present in institution of higher education.

Here is my page :: web hosting package Uk

Anonim mengatakan...

Very shortly this website will be famous among all blog users, due to it's fastidious posts

Feel free to visit my website ... web hosting reviews

Anonim mengatakan...

Magnificent beat ! I would like to apprentice at the same
time as you amend your site, how can i subscribe
for a weblog site? The account helped me a acceptable deal.
I have been tiny bit acquainted of this your broadcast offered brilliant transparent concept

Take a look at my web-site - outlet online shop deutschland

Anonim mengatakan...

How do i get rid of undefined in blog posts?
[url=http://bonoes.webs.com/l bonoes.webs.com/[/url]

Anonim mengatakan...

e cigarette forum, electronic cigarette, best electronic cigarettes, smokeless cigarette, electronic cigarette starter kit, electronic cigarettes