my page

Sabtu, 29 Maret 2008

AdaKah iNi SuaTu PeRubaHAn PosiTif....?.

Alhamdulillah....hari ini aku boleh lagi menulis untuk sebagai isi dalam blog....kali ini aku menukar penggunaan kata ganti diri pertama dari saya kepada aku...supaya xde lah janggal sangat dan rasa lebih dekat dengan pembaca( kalau ada orang nk baca..)...bermula dengan semalam aku cuba melakukan suatu perubahan dalam diri aku ...dan aku harap perubahan ini adalah suatu tindakan yang positif...hmmm...semuanya untuk meningkatkan prestasi diri...

Blok lepas biarlah lepas....tak nk pkir lagi...aku harap perubahan ini blum terlambat lagi...aku tahu sebagai mahasiswa kedoktoran...banyak benda perlu dipelajari, difahami, dan dihafali....kalau tak hafal bukan pelajar kedoktoran lah....oleh itu aku telah mencuba untuk berkorban waktu tidur aku untuk belajar....rasanya bukan sepertiga malam saja untuk belajar...kene lah lebih lagi kalau nak berjaya...( adoiii,,....)....

nak buat macam mana..ini jalan yang aku pilih...tak boleh lah kata nak menyesal plak...langkah pertama ialah menukar waktu tidur....selalu tidor lambat bangun pun lambat...skang kenelah tido kul 8 mlm bangun kul 12- 12 stengah malam...huhuhu....nak tak nak knelah pluss kopi ker...indocafe ker...dan sewaktu dengannya...kalau tak...alamatnya tersengguk-sengguk lah aku dalam kelas...tapi percobaan pertama aku berjaya setakat ini.....aku berharap agar perkara ini berterusan....

namun aku berfikir juga....kalau minum air kopi ker atau minuman berkafein akan menimbulkan penyakit lain...ini satu masalah juga....hmm...rasanya kenelah amik supplement lain lagi...takut juga makan ubat....terutama ubat-ubat dari bahan kimia....tak pasal-pasal kene penyakit hati....hmmm...sebenarnya...apakah langkah terbaik...untuk menyelesaikan masalah ini...yang boleh aku lakukan setakat ini adalah perubahan diri sendiri sahaja...tak mungkin aku boleh mengubah cara dosen ( pensyarah dalam bahasa indonesia) mengajar....kalau dah tanya pun tak catch up...kenelah berusaha sendiri....

kalau ketika di matrik dulu aku boleh tidur 4-5 jam satu hari...tak kan kali ini tak boleh...kalau aku boleh manage time aku masa kat matrik dengan baik tak kan kt sini tak boleh...kalau aku boleh cemerlang ketika di matrik tak kan di UKRIDA tak boleh....kalau aku boleh riadah petang-petang tapi tak ganggu masa study tak kan kat sini tak boleh...kalau aku boleh kurus kat matrik tak kan kat sini tak boleh...hehehe...aku harap apa yang aku lakukan di matrik ....boleh dipraktikkan di UKRIDA...aminnn...

aku teringin juga merasa semula zaman kegemilangan aku ketika di matrik....sebab itu masa-masa di matriklah masa paling best...walaupun hanya sebentar...dan waktu yang sangat sangat pack...tapi aku boleh je handle....dan banyak kenangan manis ketika di matrik terutamanya bersama teman-teman dan seseorang yang menjadi inspirasi aku untuk berjaya...di UKRIDA walaupun tanpa dia...hmm...xpelah...cukup lah dari motivasi dalaman dan sokongan teman-teman , ibu ayah dan sanak saudara yang menjadi kekuatan aku selama ini...tidak lupa juga doa terhadap Allah....yang boleh menghilangkan tekanan , masalah aku selama ini...


setakat ini sahaja....luahan hati aku...wasalam..

Tidak ada komentar: