my page

Minggu, 23 Maret 2008

Pertama Kali

Tanpa disangka-sangka saya telah terterjun ke dunia blogging.....keinginan membuat blog muncul apabila beberapa hari lepas saya telah viewed satu blog teman yang saya baru sahaja kenal.....berkongsi pendapat dan pengalaman adalh sesuatu yang saya sukai.....

saya fikir dia adalah pelajar universiti al azhar....sebab saya viewed blognya dari blog universiti al-azhar...tapi bukan....ape pn tak kisah laa.....melalui dia lah saya belajar membuat blog....ape pun ...terima kasih ye huzaifah....hehehe...ape-ape yang tak faham boleh laa tanye nanti...tadi pagi saya dan teman-teman menghadiri tarbiyah khusus untuk pelajar malaysia di indonesia......tarbiyah ini kalau tak silap sudah yang ke 7 kali.....

kalau lah saya dah tahu lama pasal blogging ni...tentu dah banyak benda saya kongsi dengan pembaca sekalian.....tapi tak mengapa....minggu-minggu seterusnya pasti ada yang bakal dikongsi...tarbiyah pada pagi ini berkisahkan tentang kehidupan di dunia yang sementara dan kehidupan di akhirat yang kekal..sesungguhnya banyak di antara kita yang memilih dunia daripada akhirat....tapi tak bermaksud kita hanya duduk diatas sejadah sambil memegang tasbih dan tidak bersosial.....islam tidak memaksudkan begitu....sebaliknya kita harus seimbang pada kedua-duanya.....kalau tidak kenapa ada hadis mengatakan beribadat la kamu seolah-olah esok kamu akan mati....dan berkerja lah kamu seolah kamu hidup 1000 tahun lagi.....dan islam juga menekankan aspek fardhu ain dan fardhu kifayah....fardhu kifayah ini contohnya menuntut ilmu...tak kisahlah ilmu tentang apa pun...yang penting tak lari daripada syarak...

namun....seperti kata guru yang mentarbiyah kami....kehidupan didunia memang tiada kepuasan....dan kegembiran yang hanya sementara....contohnya...ketika UPSR kita dapat keputusan yang baik....kita suka ...buat kenduri dan segala macam.....tapi sekejap sahaja....kena usaha lagi...PMR....dapat result cantik...suka sebab dapat masuk MRSM idaman hati......selepas tu SPM....matrik dan sehingga masuk ke dunia universiti....dan kerja....tapi kalau kehidupan di akhirat kegembiraan yang selama-lamanya walaupun kita tak merasakan sekarang....namun cara untuk merasa kegembiraan dan ketenangan adalah beribadat kepada Allah...berdoa dan berzikir..... itulah kunci ketenangan....seperti saya....saya adalah pelajar perubatan di indonesia..........kalau tidak betul-betul memang boleh gila dan stress.....dengan berdoa dan mengadu kepada Allah saya menjadi tenang...saya ingat lagi....ketika menghadiri tarbiyah Pak Romi...yaitu lecture fizik dan juga ustaz pernah mengatakan....umat islam tak boleh stress....kerana kita boleh berdoa dan mengadu kepada Yang maha kuasa....kerana setiap masalah dan penyelesaian adalah datang daripada Dia...maka dengan cara berdoa dan mendekati diri kepada -Nya akan menjadikan diri tenang......

kata-kata beliau saya pegang sampai sekarang.....sesungguhnya saya juga manusia yang lemah dan jahil....yang berada dalam zonna perubahan...ketika saya memberitahu teman-teman saya juga mengingatkan diri saya.....telinga saya lebih dekat dengan hati dan mulut saya sendiri....berbanding kalian....semoga apa yang bakal dikongsi ini dapat memberi perubahan kepada diri kita sendiri .....akhir kata ..selamat maju jaya....

Tidak ada komentar: