my page

Sabtu, 14 Juni 2008

taK boleH kE sAbAR???

Assalamualaikum......
sudah lama aku tak menulis blog....dan membuka blog pun jarang....tapi hari ni...terbuka plak hati aku untuk menulis sedikit luahan hati ....n sambil mengisi masa yang ada...hurmmm..tajuk kali ni sabar....semua orang tahu sabar itu separuh daripada iman....kerana itu aku cuba untuk menjadi orang yang sabar....kerana aku pon nak jadi orang yang beriman gak...

tapi sebagai manusia....lemah lagi...kesabaran aku ada hadnya....lagi lagi cuba untuk menjadi seorang yang sabar dalam menghadapi perangai manusia yang tiada kesabaran....kalau bunga pun macam-macam jenis...pokok macam-macam spesis...ikan macam-macam genus...manusia apatah lagi....lagi laa macam-macam perangai...kadang-kadang ada perangai yang sukar diungkap oleh kata-kata...sebaba tu orang kata unik..haha

tapi walau macam-macam perangai pun seseorang itu ...ada beberapa perkataan yang boleh menjadikan kita bersefahaman...antaranya...saling hormat-menghormati dan bertoleransi...
dan memahami...mungkin ada perkataan lain...tapi bagi aku yang penting tiga ni laa...sebagai manusia terutama antara sesama kawan...
kenapa laa susah sangat nk beri toleransi dan sabar sket...kenapa mesti membuang perasaan ketidakpuas hati kepada orang lain...kenapa tidak cuba untuk mengawal api kemarahan dengan senyuman dan bertutur dengan kata-kata baik...

haihh..aku laaaa....sabar je laa....nasib baik laaa aku ni jenis leh tahan n flexsible-able....kalau tak...dekat karnival tu juga aku dah hambur semua2...tapi ...sabar...sabar...sabar...itu je word yang boleh aku tahan sampai jejak kaki ke rumah aku..

lagi satu...sebagai orang yang sudah berumur 20 tahun++....boleh tak bertindak sebagai matured girl dan professional....jangan kerana masalah sendiri sampai melibatkan orang lain....ikut sangat kata hati...last2 tension sendiri...nasib baik lah aku tak pernah kena...tp kesian laa kawan aku tuh...tak pasal2 kene marah-marah...

aku memang malas bersuara...dan malas nak pkir bnde remeh temeh macam nih...tapi........bile aku dah berbunyi..haaa...siap laa...sebab tu ..aku ambil jalan yang mudah dan tidak menyakitkan hati sesiapa...tapi hati aku plak yang sakit...tapi x pe laa...sebab aku tau x kan ke mana-mana...bukan duduk jauh-jauh unless dah blik malaysia...duduk serumah...kongsi ruang tamu...kongsi bilik air....nasib baik bilik tak kongsi...hehe...kalau tak ...tak tau laa spe yang jadi roomate die...sbb aku pun quite bad tempered..namun aku cuba mengawalnya...supaya tiada orang yang sakit hati...bile orang sakit hati..kawan pon lari...last2 hidup sendri-sendiri..hehehe.

andai kata aku silap perhitungan dalam hal ni...maafkanlah aku..aku pun selalu gak buat silap..dan aku akan sentiasa buat silap kalau tiada orang yang menegur aku..maka tegurlah aku dengan cara yang baik...supaya tiada pihak yang sakit hati....wasslam...

Tidak ada komentar: